poniedziałek, 5 sierpnia 2013

Szkocka whisky

Dzisiaj znów post niezupełnie o jedzeniu :) tym razem o piciu. O wyjątkowym trunku, który poznałam będąc w Szkocji. Wcześniej miałam okazję smakować amerykańską wersję, jak się okazuje obie różnią się od siebie. Chciałabym dzisiaj kilka słów napisać właśnie o szkockiej odmianie, a także chciałabym polecić kilka miejsc :)

Dla Szkotów whisky to "woda życia". Jeśli chodzi o recepturę jest prosta, bo jest to: słód jęczmienny, drożdże oraz woda. Kiedyś trunek znany tylko w Szkocji, dzisiaj modny na całym świecie. Obecnie produkowany jest w wielu destylarniach na terenie kraju. Każdy region charakteryzuje się specyficznym smakiem whisky. Szkocką produkuje się w czterech regionach: Highland, Lowland, Islay, Speyside. 

Whisky występuje w trzech odmianach: słodowej, zbożowej i mieszanej. Słodowa - single malt to produkt najprawdziwszy, jest wynikiem jednej destylacji. Whisky zbożowa, rzadko trafia do regularnej sprzedaży, często jest składnikiem kupażowania whisky mieszanej. Ma ostrzejszy smak. Whisky mieszana - blended, to taka, która powstaje z co najmniej dwóch różnych, słodowej i zbożowej (najczęściej). 

Ja miałam okazję próbować whisky z regionu Lowland (single malt), a także w miejscowości Oban 12-letniej single malt oraz charakterystycznej w tym miejscu whisky, która leżakuje w beczkach po hiszpańskim cherry. Każda z nich ma swój specyficzny zapach, smak i kolor. 

Polecam gorąco Muzeum Whisky w Edynburgu. Można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy dotyczących produkcji. Warto także odwiedzić jakąś destylarnię, która funkcjonuje także współcześnie, ja miałam okazję zobaczyć produkcję w miejscowości Oban :)

ściana whisky w Muzeum w Edynburgu
 
mapa z Oban


 whisky single malt z regionu Highlands


1 komentarz:

  1. Ja wlasnie mialam okzaje zwiedzic destylarnie burbonu w Kentucky pare tygodni temu. Ciekawa sprawa. Bardzo bym chciala zobaczyc to muzeum w Edynburgu. Ogolnie nie przepadam za whisky, ale w czasie degusyacji to jeden rodzaj burbonu nawet mi zasmakowal. :)

    OdpowiedzUsuń